27 Ekim 2018 Cumartesi

Dlib (Python) Kütüphanesinin Ubuntu'ya Kurulumu

Dlib (Python) Kütüphanesinin (CUDA-cuDNN ile) Ubuntu'ya Kurulumu


Dlib yapay öğrenme - makine öğrenmesi (machine learning) algoritmalarını içeren C++ kütüphanesidir ve günlük hayatımızda karşılaştığımız problemleri çözmek için kullanabileceğimiz kompleks yazılımlar geliştirebileceğimiz bir araçtır. Yüz tanıma (face recognition), yüz tespiti (face detection), yüz modelleme (facial landmarks) gibi uygulamaları Dlib kütüphanesi ile kolayca geliştirebilirsiniz. Dlib C++ programlama dili ile kullanılan bir araç olmasının yanında Python programlama dili ile de kullanılabilmektedir. Python ile kullanmak için kurulumunuzu ona göre yapmanız gerekmektedir. Bu yazımda Python dili için kurulum yapılacaktır. Dlib kütüphanesinin C++ programlama dili için Windows'a kurulumu ve Ubuntu'ya kurulumu yazılarımı takip edebilirsiniz. Ayrıca bu kurulum da cuDNN konfigurasyonu da yer alacaktır böylece DLib kütüphanesi kullanarak geliştirdiğiniz algoritmalarınızı GPU üzerinde çalıştırabileceksiniz. Aşağıdaki adımları takip ederek Ubuntu 16.04 işletim sisteminize Python programlama dili için Dlib kurulumunu yapabilir ve uygulama geliştirebilirsiniz. Burada 2 farklı kurulum yapacağız. Siz uygun olanını seçerek istediğiniz yöntem ile kurulumu gerçekleştirebilirsiniz.

Kurulumu CUDA-cuDNN ile yapmak için bilgisayarınıza önceden CUDA-cuDNN kurulumu yapılmış olması gerekmektedir. Önceki yazılarımı takip ederek bilgisayarınıza CUDA-cuDNN kurabilirsiniz.

Ubuntu 16.04 için cuDNN Kurulumu
Ubuntu 16.04 için CUDA Kurulumu

Ayrıca kurulumu Python Sanal ortamına virtualenvwrapper kullanarak yapacağız. Neden sanal ortama ihtiyaç duyduğumuzu ve sanal ortam (virtualenv-virtualenvwrapper) kurulumu için ilgili yazıma bakabilirsiniz. Python Sanal Ortam (virtualenv-virtualenvwrapper) Kurulumu


1. pip Komutu ile Kurulum

Adım 1.1.
PyPI sitesinden dlib kütüphanesi için hangi Python kütüphaneleri ile uyumlu olduğunu kontrol ettikten sonra yeni bir terminal açıp aşağıdaki komutu çalıştırarak yeni bir Python3 sanal ortamı oluşturuyoruz.


mkvirtualenv dlib_1 -p python3




Burada sanal ortamınıza istediğiniz ismi verebilirsiniz, ben dlib_1 ismini kullandım. Oluşturduğunuz sanal ortamdan deactivate komutuyla çıkabilir ve workon komutuyla tekrar oluşturduğunuz sanal ortama giriş yapabilirsiniz.


Adım 1.2.
Dlib için oluşturduğumuz yeni ortam içerisindeyken aşağıdaki komut çalıştırılarak Python programlama dili için Dlib kurulumu gerçekleştirilir.


pip install dlib




Adım 1.3.
Son aşamada kurulumun başarılı olup olmadığının test edilmesi var. Sanal ortamınıza kurulan paketleri lssitepackages komutunu çalıştırarak görebilirsiniz. Bu komutu çalıştırdığımızda dlib kütüphanesinin kurulu olduğunu görüyoruz. Ancak emin olmak için Python ortamına geçiş yapıp dlib kütüphanesini koda eklemek (import etmek) gerekiyor. Eğer hata almıyorsak kurulum başarılıdır. Ayrıca aşağıdaki komutu çalıştırarak hangi dlib versiyonunu kullandığınızı öğrenebilirsiniz.


1
2
import dlib
dlib.__version__


2. Kaynak Kodlarından cmake ile Kurulum

Adım 2.1
Kurulum için cmake'den faydalanacağız. Eğer cmake kurulu değilse aşağıdaki kodu çalıştırarak cmake'in kurulumunu gerçekleştirebilirsiniz.


sudo apt-get -y install cmake



Adım 2.2.
Dlib kütüphanesinin en son yayınlanan versiyonu sitesinden indirilir (Bu yazıda 19.16 versiyonu indirildi). Dlib, hızlı gelişim gösteren bir kütüphane olduğunda sürekli yeni versiyonları çıkmaktadır.


Adım 2.3.
İndirilen sıkıştırılmış dosya (dlib-19.16.zip) çıkarılır.


Adım 2.4.
İlk yöntemde olduğu gibi yine kurulumu Python sanal ortama yapacağız. Adım 1.1'e bakabilirsiniz. Aşağıdaki komutu çalıştırarak yeni sanal ortam oluşturuyoruz.


mkvirtualenv dlib_2 -p python3




Adım 2.5.
BLAS kütüphanesini yüklerseniz kodunuz daha hızlı çalışır. Aşağıdaki kod parçasını çalıştırarark sisteminize BLAS kütüphanesini kurabilirsiniz.


sudo apt-get install libopenblas-dev liblapack-dev


Adım 2.6.
Sanal ortam içerisindeyken indirmiş olduğumuz dlib klasörüne (dlib-19.16) geçiş yapılır ve aşağıdaki komut çalıştırılır.


python setup.py install






Adım 2.7.
Bu komutu çalıştırdıktan sonra konfigürasyon işlemi başlayacaktır. Konfigurasyon işlemi sırasında Dlib kütüphanesi ile kullanılabilecek diğer araçların bilgisayarınızda kurulu olup olmadığına bakılır ve sonunda size bunlar hakkında bilgiler verir. Bu kısım aslında çok detaylı bilgiler içermektedir ve hepsini tek tek açıklamak mümkün değildir. Şu an konfigurasyona dahil edilmeyen ancak ileride Dlib kütüphanesinin bir modülünü kullanmak istediğinizde bir takım eksik araçlardan kaynaklanan hatalar aldıkça hangi araçlara nerede ne zaman ihtiyaç duyacağınızı daha iyi anlayacaksınız. pip ile kurulum yaptığımızda kurulumun detaylarına hakim değildik. Ancak bu yöntem ile kurulumun hangi araçları kullanarak yaptığı hakkında detaylı bilgiler elimizde mevcut. Aşağıdaki ekran görüntülerini inceleyebilirsiniz. Burada Dlib kütüphanesini CUDA ile kullanabileceğimiz de belirtilmiştir. Öncesinde işletim sistemimize CUDA kurulumu gerçekleştirdiğimiz için konfigürasyon sırasında ihtiyaç duyulan CUDA dosyaları bulundu ve kurulum ona göre gerçekleştirildi. Kurulum hakkında detaylı bilgi içerdiği için ben bu yöntemi tercih ediyorum.







Adım 2.8.
Son aşamada Adım 1.3'de yaptığımız gibi kurulumun başarılı olup olmadığının test edilmesi var. Sanal ortamınıza kurulan paketleri lssitepackages komutunu çalıştırarak görebilirsiniz. Bu komutu çalıştırdığımızda dlib kütüphanesinin kurulu olduğunu görüyoruz. Ancak emin olmak için Python ortamına geçiş yapıp dlib kütüphanesini koda eklemek (import etmek) gerekiyor. Eğer hata almıyorsak kurulum başarılıdır. Ayrıca aşağıdaki komutu çalıştırarak hangi dlib versiyonunu kullandığınızı öğrenebilirsiniz.


1
2
import dlib
dlib.__version__


Python programlama dili için Dlib kütüphanesinin CUDA ile kurulumunu Ubuntu 16.04 işletim sistemine 2 farklı yöntemle gerçekleştirmiş olduk.


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder