20 Ağustos 2018 Pazartesi

PyQt5 Windows Kurulumu

PyQt5 Windows Kurulumu


Qt, çok gelişmiş bir Grafiksel Kullanıcı Arayüz (GKA) (Graphical User Interface, GUI) hazırlama programıdır. Qt ile profesyonel arayüzler hazırlanabilmektedir. Qt'nin bana göre en önemli avantajı birçok işletim sisteminde (Windows, Linux, Mac) kullanılabiliyor olmasıdır. Bu özellik cross-platform olarak geçiyor. Qt'nin ticari ve Açık Kaynak (Open Source) olmak üzere 2 çeşit lisansı mevcuttur. Hobi amaçlı kullanım ücretsizdir. Qt ile yazılım geliştirmek için C++ programlama dilini biliyor olmanız gerekmektedir. C++ programlama dili; son yıllarda kullanım alanı çok hızlı bir şekilde genişleyen, öğrenmesi ve kod yazması kolay olan Python programlama diline göre zor bir programlama dilidir. Python son yıllarda veri bilimi, yapay zeka vb. bir çok alanda çalışan yazılımcıların ilk sıradaki tercihi olmaktadır. Hem Python programlama dilinin nimetlerinden yararlanmak hem de Qt ile arayüz geliştirmek istediğimizde karşımıza PyQt çıkmaktadır. PyQt, Qt'nin mevcut tanımlı özelliklerini Python ile kullanmamızı sağlayan köprü vazifesi gören ayrı bir programdır. Literatürde bu işlem "binding" kelimesi ile tanımlanmaktadır. PyQt Riverbank tarafından geliştirilmiştir. Ticari ve Açık Kaynak (GPL) lisansı vardır. Qt4 kullanımı sağlayan PyQt4 ve son çıkan Qt5 kullanımını sağlayan PyQt5 olmak üzere 2 çeşit Genel PyQt versiyonu vardır. Biz burada PyQt5 kurulumu yapacağız.


1. PyQt5 Kurulum Dosyasının İndirilmesi

İlk olarak buradan PyQt5 kurulum dosyalarının yer aldığı sayfa açılır. Açılan sayfada farklı versiyonlardaki kurulum dosyaları, bu dosyaların en son ne zaman değiştirildiği ve haftalık inidirilme istatistikleri yer almaktadır. Bu yazının yazıldığı zaman 2 farklı versiyon diğer versiyonlara göre daha çok indirilmiş. Bunlar "PyQt-5.11.2" ve "PyQt-5.6". Aşağıdaki ekran görüntüsünde de bu sonucu görmeniz mümkün.


"PyQt-5.11.2" klasöründe .exe uzantılı yani kurulum için ihtiyaç duyulan tüm paketlerin bir arada olduğu kurulum dosyası mevcut değil. Bu durum bize kurulumun kolay olmayacağı ihtiyaç duyulan paketler arası uyumsuzluk olabileceğini gösteriyor.


Bu sebeple "PyQt-5.6" klasörüne göz atıyoruz ve aradığımız .exe uzantılı kurulum dosyası mevcut. Karşımıza 2 farklı kurulum dosyası çıkıyor:



PyQt5-5.6-gpl-Py3.5-Qt5.6.0-x32-2.exe ---> 32 bit işletim sistemleri için

PyQt5-5.6-gpl-Py3.5-Qt5.6.0-x64-2.exe ---> 64 bit işletim sistemleri için

Bu 2 seçenekten bilgisayarınızın 32 ya da 64 bit olmasına göre tercihte bulunabilirsiniz. Bu kurulum için 64 bit bilgisayarla uyumlu kurulum paketi indirildi.

2. PyQt5 Kurulum Öncesi Yapılması Gerekenler

İndirmiş olduğumuz kurulum dosyasının adında Py3.5 yazmaktadır bu ifade bize PyQt5'in Python 3.5 ile uyumlu olarak çalışacağını dolayısıyla kurulum öncesi bilgisayarımıza Python 3.5 kurmamız gerektiğini göstermektedir.


Ekran görüntüleriyle desteklenerek anlatılan Windows Python 3.5 kurulumunu aşağıdaki linkte bulabilirsiniz.

Windows Python 3.5 Kurulum

3. PyQt5 Kurulum

Python 3.5 kurulumu yapıldıktan sonra PyQt5 kurulumuna geçilebilir. İndirilen kurulum dosyasına çift tıklanarak kurulum dosyası çalıştırılır. Karşımıza aşağıdaki ekran görüntüsünde yer alan ekran çıkacaktır. Bu ekranda kurulum dosyasının içeriği hakkında genel bilgiler yer almaktadır. Kuruluma devam etmek için "Next" tuşuna basıyoruz.


Bir sonraki ekranda GPL (General Public License) lisansını kabul etmemiz gerekmektedir. Bunun için "I Agree" tuşuna basarak kuruluma devam ediyoruz.


Lisans anlaşmasını kabul ettikten sonraki adımda kurulum çeşidini seçmemiz gerekiyor. Burada "Full" seçeneğini seçiyoruz böylece ihtiyacımız olan tüm paketler kurulacaktır. Seçimi yaptıktan sonra "Next" tuşuna basıyoruz.


PyQt kurulumunu Python 3.5'in kurulumunun yapıldığı klasöre yapılması gerekmektedir. Bu sebeple Python kurulumu PyQt kurulumundan önce kesinlikle yapılmalıdır. Python 3.5'in kurulum dosyalarının yer aldığı yol otomatik olarak ekranda gösterilmektedir eğer otomatik ayarlanmazsa el ile Python 3.5 klasör yolunu sizim belirlemeniz gerekiyor. Python klasör yolu belirlendikten sonra "Install" tuşuna basıyoruz.


"Install" tuşuna bastıktan sonra kurulumun tamamlanmasını bekliyoruz. Kurulum tamamlandığında "PyQt has been installed on your computer" yazısını aşağıdaki ekran görüntüsünde belirtildiği gibi görmemiz gerekiyor. Bu ekranı gördükten sonra "Finish" tuşuna basarak kurulumu tamamlıyoruz.



4. Kurulumun Test Edilmesi

Komut satırı programı (cmd) açılarak "Python" komutu çalıştırılarak Python kodlarını çalıştıracağımız ortama geçerek ya da Python IDLE ile aşağıdaki komutta belirtildiği gibi PyQt5 kütüphaneleri çalışma ortamına eklenir. Eğer hata almıyorsak kurulumu başarılı bir şekilde yapmışız demektir. Artık PyQt5 ile arayüz tasarımı yapabiliriz.


import PyQt5





33 yorum:

  1. Bunuda sayenizde problemsiz kurduk. Tesekkurler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Güzel yorumunuz için çok teşekkür ederim. YouTube kanalıma abone olursanız sevinirim.

      Sil
  2. (This application failed to start because it could not find or load the Qt platform plugin "windows"
    in) hocam böyle bir hata alıyorum çözümünü biliyor musun ?

    YanıtlaSil
  3. Kurulumu sorunsuz tamamladım. Kurduğumuz bu PyQt5-i PyCharm-a nasıl ekleyeceğiz?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aşağıda linkteki videoda detaylı anlattım. Oradan bakabilirsiniz. Kanala abone olarak destek olabilirsiniz. İlginiz için teşekkürler.
      https://www.youtube.com/watch?v=I393ZNFWICA

      Sil
  4. Hocam merhaba.
    Windows 10 işletim sistemine Python 3.7.3 versiyonunu yükledim. Burada anlatmış olduğunuz üzere PyQt5 3.5 verisoyununu indirip kurdum.Fakat import PyQt5 komutunda şöyle bir hata almaktayım:"Traceback (most recent call last):
    File "", line 1, in
    ModuleNotFoundError: No module named 'PyQt5'"
    Ben de python 3.7.3 kurulu olduğu için illa Pyqt 5.7 sürümünü mü indirmem gerekiyor?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. 2. bölümün ilk paragrafı herşeyi açıklıyor sanırım. "İndirmiş olduğumuz kurulum dosyasının adında Py3.5 yazmaktadır bu ifade bize PyQt5'in Python 3.5 ile uyumlu olarak çalışacağını dolayısıyla kurulum öncesi bilgisayarımıza Python 3.5 kurmamız gerektiğini göstermektedir."

      Kurulum için daha detaylı bilgi almak ve Python 3.7 ile nasıl PyQt5 kurulacağını öğrenebilmeniz için linkteki videoyu izleyebilirsiniz.

      PyQt5 Dersleri#1.2 PyQt5 - PyCharm - Qt Designer Windows (pip ve exe) Kurulumu

      Sil
  5. Yanıtlar
    1. rica ederim. YouTube kanalıma abone olarak destek olabilirseniz sevinirim.

      Sil
  6. Herkese merhaba,mac kurulumu hakkinda bilgi verebilecek var mi ?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. pip ile kurulum yapabilirsiniz. Aşağıdaki bağlantıyı takip edebilirsiniz.
      PyQt5 pip ile Windows Kurulumu

      Sil
  7. Merhaba Hocam öncelikle böyle bir eğitim hazırladığınız için size teşekkür ederim.
    Benim PC de daha önceden python 3.7 ve 3.8 versiyonlarını kurmuştum. PyQt5 için 3.5 versiyonunu yüklediğimde cmd komut satırında python versiyonlarını göremiyorum.
    komut satırına python versiyon yazınca aldığım hata
    "python --version
    Traceback (most recent call last):
    File "", line 1, in
    NameError: name 'python' is not defined" şöyle bir hata ile karşılaşıyorum.
    yardımcı olabilir misiniz?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba Python kurulumu yazısında bu konuya değinmiştim. Ortam değişkenlerine Python yollarını eklemeniz gerekiyor. İlgili yazıya bakabilirsiniz. Python Kurulumuv

      Sil
    2. Rica ederim. Kolay gelsin, iyi çalışmalar

      Sil
  8. Merhaba
    Designerden arayüzümü geliştirdim fakat koda dökmek için cmd'ye şuu kodları yazdığımda ""C:\Python35\Lib\site-packages\PyQt5\pyuic5.bat" -x deneme.ui -o deneme.py" şu hatayı alıyorum ""C:\Python35\python"' is not recognized as an internal or external command,
    operable program or batch file." . Sebebi nedir yardımcı olur musunuz?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ortam değişkenlerine Python ve Scripts klasör yollarını eklemeniz gerekiyor. Python Kurulumu yazımdan yararlanabilirsiniz.

      Sil
    2. Tamamdır teşekkürler

      Sil
  9. Yanıtlar
    1. sorun yaşamadan kurulum yapabilmek güzel bir duygu. İyi çalışmalar

      Sil
  10. Panelde pyqt modülünü çalıştırdım. Python 35 dosyasının içerisinde dosyaların kurulu olduğunu kontrol ettim. Oradaki Qt Designer programını da açtım çalışıyordu ama kod yazınca sıkıntı çıkıyor yardımcı olur musunuz?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hata bu :
      qt.qpa.plugin: Could not find the Qt platform plugin "windows" in ""
      This application failed to start because no Qt platform plugin could be initialized. Reinstalling the application may fix this problem.tialized. Reinstalling the application may fix this problem.

      Sil
    2. pip ile de kurulum yaptım Requirement already satisfied diyor.

      Sil
    3. Hangi PyQt5 versiyonunu kurduğunuzu ve nasıl kurduğunuzu bilmiyorum. Ancak plugins klasörü benim yaptığım kurulumlarda Python35\Lib\site-packages\PyQt5 klasörü içerisinde yer alıyor. Bu dosya yolunu Ortam değişkenlerine (Environmental Variables) eklerseniz sorundan kurtulursunuz diye düşünüyorum.

      Sil
  11. python a sql serverdaki verilerimi gösteren ekleme, silme , güncelleme, arama yapan bir ekran yapmam lazım pyqt5 le bunları yapabilir miyim? python 3.9 sürümüm blogdaki adımlarla kurulumu gerçekleştirebilir miyim

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. yapabilirsiniz. Python 3.9 için pip ile kurulum yazıma bakmanızı tavsiye ederim.

      Sil
    2. kurulumu gerçekleştirdiğim halde ModuleNotFoundError: No module named 'PyQt5'hatası alıyorum. neden acaba videolar izlediğimde pip3 install pytq5 denedim tekrar aynı hatayı alıyorum.

      Sil
    3. form oluşturduktan sonra sql e bağlamak için bir kod bir yol biliyorsanız paylaşır mısınız birde. Teşekkür ederim

      Sil
    4. internette bolca örnek bulabileceğinizi düşünüyorum.

      Sil
  12. Çok teşekkürler bir haftadır uğraşıyordum böyle faydalı sitelere rastlamak çok zorsorunsuz kurulum!
    Gerçekten çok teşekkür ederim :)

    YanıtlaSil